Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

سه روش بازرسي رنگ در خطوط خط كشي خيابان

ROAD MARKING LINE

مقدمه:

یکی از عوامل موثر در تضمین کیفیت و کارایی بازرسی رنگ یک خط کشی، نظارت بر اجرای صحیح آن است. عموماً نظارت و بازرسی باید در سه مرحلهٔ قبل، در حین و پس از اجرا صورت پذیرد. نظارت منطقه ای توسط ناظر مجرب یا افراد تعلیم دیده برای تضمین کیفیت خط کشی جاده لازم است. نظارت منطقه ای بر اجرای صحیح خط کشی را میتوان به سه بخش جداگانهٔ تقسیم کرد:

    ۰ نظارت قبل از اجرا:

شامل بررسی مواد مصرفی، ماشین آلات خط کشی، وضعیت سطح جاده، دمای هوا و سطح جاده، پیش علامتگذاری و نظارت بر محوریابی است. نظارت قبل از اجرا برای تضمین چسبندگی مناسب بین خط کشی و سطح جاده مهم و ضروری است.

  • نظارت در حین اجرا:

    شامل نحوهٔ کنترل ترافیک، دمای مواد خط کشی، ضخامت تر و ابعاد خط کشی، کنترل سرعت ماشین اجرا و میزان مصرف دانه های شیشه ای است.

  • نظارت پس از اجرا:

    شامل بررسی فام رنگی، ضخامت خط کشی پس از خشک شدن، میزان بازتاب نور برگشتی در شسب و روز است.

خط کشی و رنگهای ترافیکی شامل دو نوع  رنگ سرد و رنگ گرم می باشد که در ادامه به شرح مراحل بازرسی این دو نوع رنگ که شامل قبل، در حین و پس از اجرا صورت می گیرد، خواهیم پرداخت.

street line

بازرسی قبل از اجرا برای رنگ سرد:

قبل از شروع عملیات خط کشی، باید موارد زیر به دقت بررسی و کنترل شود.

– مواد مصرفی باید دارای مجوز پذیرش اسناد مناقصه مربوطه باشد یا باید کیفیت آن توسط یک موسسهٔ معتبر مورد تأیید وزارت راه و ترابری تضمین شده باشد.

– رویهٔ راه در نظر گرفته شده جهت خط کشی باید از شرایط و وضعیت مناسبی برخوردار باشد تا بتوان مواد خطکشی را روی آن اعمال کرد. تمیز و خشک بودن سطح راه بسیار حائز اهمیت است. حتماً باید میزان رطوبت سطح رویه اندازه گیری شود. لازم به ذکر است که قبل از تکمیل بازرسی های مذکور نباید هیچ گونه عملیات خط کشی انجام گیرد. به عبارت دیگر عملیات خط کشی حتماً باید تا حصول اطمینان کامل توسط بازرس به تأخیر افتد.

– رطوبت سطح باید تعیین شود.

– دمای هوا و دمای سطح روسازی باید با دماهای قید شده جهت اجرای هر نوع مادهٔ خط کشی مطابقت داشته باشد. و در هر حال، شرایط واقعی باید با توصیه های سازندهٔ مواد مطابقت داشته باشد. خط کشی باید در فاصلهٔ زمانی بین ۱۰ صبح تا ۳ بعد از ظهر انجام شود یا در زمانی که دمای سطح جاده حداقل ۳ درجهٔ سانتیگراد بالاتر از نقطه شبنم هوا و در محدودهٔ بین ۱۰ تا ۵۰ درجهٔ سانتیگراد قرار داشته باشد.

– میزان رطوبت نسبی محیط به گونه ای باشد که اختلاف دمای سطح روسازی با نقطهٔ شبنم هوا حداقل ۳ درجه سانتیگراد باشد. حداکثر رطوبت نسبی جهت اجرای خط کشی ۸۵ درصد است. توصیه می شود حداقل تفاوت بین دمای سطح روسازی و دمای هوا ۳ الی ۵ درجهٔ سانتیگراد یا بیشتر باشد. دمای مناسب سطح و هوا برای اجرای رنگ های پایه آبی ۱۰ درجهٔ سانتیگراد می باشد.

– حداکثر سرعت باد باید کمتر از ۱۰ متر بر ثانیه باشد. – پیش علامتگذاری باید مناسب باشد تا اپراتور ماشین باربر بتواند خط کشی را در جهت در نظر گرفته شده بطور صحیح اجرا کند. پهنای علائم یا خطوط باید کمتر از ۷/۵ میلیمتر باشد تا به هنگام اجرای خط کشی اصلی آنها به طور کامل پوشانده شوند.

بازرسی های در حین اجرا:

بازرس موظف است موارد نامبرده در زیر را در حین اجرای خط کشی بررسی کند.

– قرار گرفتن در معرض ترافیک بایستی در کمترین حد باشد. نصب مخروط یا سایر تجهیزات ایمنی باید بگونه ای باشد که هم برای کارگران در حال کار و هم برای خط کشیهای تازه انجام شده حفاظت مناسب را فراهم آورد.

– محافظت از خط کشیهای تازه اجرا شده در زمان خشک شدن ترافیکی ضروری است. به همین جهت برای تعیین زمان خشک شدن ترافیکی هر رنگ باید به زمان توصیه شده توسط تولید کنندهٔ رنگ توجه شود.

– برای انجام آزمون تعیین سرعت اعمال دانه های شیشه ای، کیسه هایی بر روی دهانهٔ توزیع کننده دانه های شیشه ای قرار داده می شود و ماشین خط کشی فاصلهٔ معینی را در سرعت متعارف خط کشی طی می کند. سپس دانه های جمع شده در کیسه ها وزن شده و سرعت اجرا یا سرعت اعمال محاسبه می شود. برای تعیین سرعت اجرای رنگ و دانه های شیشه ای می توان از ضمیمه C استاندارد 1824 EN استفاده کرد. حد قابل قبول سرعت اجرای خط کشی، میتواند با توافق مجری و کارفرما تعیین شود. برای مثال، اگر سرعت اجرای خط کشی بیش از ۱۰ درصد از سرعت میانگین اجرا انحراف داشته باشد، یا اگر سرعت متوسط اعمال بیش از ۱۵ یا ۱۰ درصد با سرعت اجرای ارائه شده در برگهٔ مشخصات فنی ماده تفاوت داشته باشد، اجرا مورد قبول واقع نمی شود. دمای اجرای مواد باید در محدودهٔ دمای توصیه شده توسط سازندهٔ ماده خط کشی مورد نظر باشد.

– بازرسی دستورالعمل حمل و نقل و تجهیزات ایمنی بسیار حیاتی و ضروری است. جابجایی و مصرف بسیاری از رنگها مانند پلی استرها به دلیل دارا بودن حلال های خطرناک نیازمند توجهی خاص است تا خطرات ناشی از تماس با آنها به حداقل رسد.

– ناظر باید ضخامت فیلم تر و وزن دانه های شیشه ای را کنترل نماید. برای رسیدن به ضخامت صحیح در اجرای خط کشی، باید کاغذ مخصوصی را در مسیر خط کشی روی سطح جاده گذاشته و سپس یک صفحه فلزی با ابعاد ۳۰ × ۳۰ سانتیمتر و ضخامت ۱/۵ میلیمتر، روی کاغذ قرار داد. بلافاصله پس از اجرای خط کشی آزمایشی، ضخامت فیلم با ضخامت سنج مخصوص فیلم تر اندازه گیری می شود. در صورت نامناسب بودن ضخامت باید، فشار اسپری تا رسیدن به ضخامت مورد نظر تنظیم گردد. برای جلوگیری از بروز خطا، تنظیم ضخامت خط کشی باید بدون دانه های شیشه ای انجام شود. پس از تنظیم ضخامت فیلم تر، یک خط آزمایشی بر روی صفحه فلزی اجرا شده و بلافاصله وزن گردد.

منبع: پایگاه علمی و پژوهشی سیویلیکا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.