خانه
محصولات
تماس باما
جستجو

تست چکش برگشتی چیست

آیا روشی برای آزمایش مقاومت فشاری بتن بدون تخریب وجود دارد؟ بله وجود دارد.

آزمایش چکش برگشتی (تست غیر مخرب) به طور گسترده ای برای تعیین مقاومت فشاری عناصر بتنی استفاده می شود که به عنوان آزمایش چکش اشمیت نیز نامیده می شود.

ما قبلاً برخی از آزمایشات مخرب مانند مقاومت فشاری مکعب بتنی و مقاومت کششی مکعب بتنی را مورد بحث قرار داده ایم.

تست چکش برگشتی چیست؟

تست چکش برگشتی یک روش تست غیر مخرب است که به طور گسترده برای اندازه گیری کیفیت، یکنواختی و مقاومت فشاری بتن استفاده می شود. این یک تست ساده است و می تواند بدون هیچ گونه محاسبه مشکلی بلافاصله نتایج را دریافت کند.

چرا این آزمایش لازم است؟

بیشتر تست چکش برگشتی در سناریوهای زیر پیشنهاد می شود.

  • نیاز به بررسی استحکام یک سازه قدیمی
  • برای یافتن اینکه آیا یک عنصر ساختمانی موجود نیاز به تعمیر و بازسازی دارد یا خیر.
  • هنگامی که مکعب بتنی در طول روش آزمایش مخرب شکست خورد. اگر تعداد نمونه‌ها زیاد بود، می‌توانیم از انحراف معیار فرآیند بتن استفاده کنیم.
  • هنگامی که نمونه های مکعب بتنی به دلیل ریخته گری نامناسب رد می شوند، جایی که نمی توانید مقاومت فشاری را با روش تخریبی بررسی کنید.

محدودیت ها و ضریب تصحیح تست چکش برگشتی

  • نوع سیمان: اگر از سیمان با آلومینا بالا در بتن استفاده شود، 100% مقاومت فشاری بالاتری نسبت به OPC دارد.
    به طور همزمان، اگر سیمان سوپر سولفاته در بتن استفاده شود، 50٪ مقدار کمتری نسبت به OPC در آزمایش ایجاد می کند.
  • نوع سنگدانه ها: انواع مختلف سنگدانه های مورد استفاده در بتن همبستگی های متفاوتی بین مقاومت فشاری بتن و عدد برگشتی ایجاد می کند. کالیبراسیون ویژه مورد نیاز برای سنگدانه های سبک وزن مورد استفاده در بتن.
  • کربناته شدن سطح بتن: این یک عامل اساسی است که بر نتیجه آزمایش چکش برگشتی تأثیر می گذارد. بتن گازدار در حین آزمایش، بیش از 50 درصد مقاومت بالاتری به دست می دهد.
  • وضعیت سطح بتن: این آزمایش فقط برای بتن هایی که به درستی متراکم شده اند مناسب است و برای تراکم جزئی مناسب نیست. بتن نیمه متراکم یکنواخت نیست. علاوه بر این، این آزمایش را نمی توان برای سطوح آجری و بتنی لانه زنبوری اعمال کرد.

تست چکش برگشتی چیست

چکش برگشتی چگونه کار می کند؟

بیشتر شبیه پرتاب یک توپ لاستیکی به دیوار است. اگر توپ را با نیروی توپ بالا به سطح سخت پرتاب کنید، فوراً به عقب برمی گردد. اگر آن را روی یک ترموکل (پلی استایرن) پرتاب کنید، نیروی توپ برگشتی کند می شود. همان روشی که در این آزمایش استفاده شد. پیستون را به عنوان توپ و فشار چکش ریباند را به عنوان نیروی دست و برگشت توپ به عقب را اعداد ریباند فرض کنید. سختی و سختی بتن با مقاومت فشاری بتن مرتبط است. جهش از روی مقیاس اندازه گیری می شود و به آن عدد بازگشت یا شاخص بازگشت می گویند.

روش کار با دستگاه چکش اشمیت

قبل از انجام آزمایش، چکش برگشتی یا اشمیتت باید از طریق سندان آزمایشی کالیبره شود و از مطمئن بودن نتیجه اطمینان حاصل شود.

  • سندان باید فولادی باشد و دارای سختی برینل 5000 نیوتن/متر مربع باشد.
  • اطمینان حاصل کنید که سطح بتن تمیز شده است یا سطح را از طریق سنگ مالش یا چرخ سنگ زنی بمالید.
  • اکنون چکش را در یک زاویه مناسب نسبت به سطح بتن نگه دارید و همچنین از نگه داشتن چکش در زوایای دیگر خودداری کنید که ممکن است نتایج را تحت تاثیر قرار دهد.
  • سپس پیستون را رها کنید و با مقداری انرژی به سطح بتن برخورد کرده و دکمه قفل را فشار دهید. حالا عدد برگشتی را از روی ترازو یادداشت کنید.
  • آزمون باید حداقل 6 بار انجام شود و میانگین مقدار آن باشد.


جهت خرید چکش اشمیت میتوانید از دسته بندی مروبط به آن در فروشگاه تجهیزات بازرسی برازنده تجارت دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود/ثبت نام
Search
تماس با پشتیبانی
گفتگو در واتس آپ

بازرسی خطوط لوله