فروش آنلاین تجهیزات آزمایشگاه جوش
فروش آنلاین تجهیزات تست و بازرسی رنگ و پوشش
فروش آنلاین تجهیزات آزمایشگاه جوش
فروش آنلاین ابزار و تجهيزات بازرسی چشمی VT
پیشنهاد فروش ویژه
فروش آنلاین ابزار و تجهيزات بازرسی چشمی VT
فروش آنلاین ابزار و تجهيزات بازرسی چشمی VT
فروش آنلاین ابزار و تجهيزات بازرسی چشمی VT
فروش آنلاین تجهیزات آزمایشگاه جوش
فروش آنلاین ابزار و تجهيزات بازرسی چشمی VT
فروش آنلاین ابزار و تجهيزات بازرسی چشمی VT
فروش آنلاین تجهیزات آزمایشگاه جوش
تصمیمگیریهای سریع در معاملات خودرو، نیازمند ارزیابی دقیق کیفیت رنگ خودرو برای تعیین قیمت آن است. دستگاههای غیر مخرب و قابلحمل اندازه گیری ضخامت پوشش شرکت برازنده تجارت برای استفاده توسط تعمیرگاههای بدنهی اتومبیل، نمایشگاههای اتومبیل، رنگکارها، کارشناسان، بازرسها و خریداران حرفهای خودروها ابزارهای ایدهآلی هستند. این دستگاه ها ( تستر رنگ خودرو ) امکان ارزیابی سریع کیفیت رنگ را فراهم کرده و تأیید میکنند که آیا وضعیت وسیلهی نقلیه به همان گونهای است که در تاریخچهی آن ذکر شده یا خیر؛ همچنین این ابزارها میتوانند نشان دهند که آیا وسیلهی نقلیه تصادف داشته و یا انواع دیگری از آسیبدیدگی رنگ را تجربه کرده است یا نه.
هرساله، میلیونها خودرو در مناطق مختلف در سرتاسر ایران به فروش میروند. خریداران قبل از انجام معامله، فرصت محدودی برای تعیین ارزش واقعی خودرو دارند. علاوه بر بازرسیهای دیگری که باید انجام شود، آنها نیاز دارند که کیفیت رنگ خودرو را هم ارزیابی کرده و تأیید کنند که وضعیت خودرو در مطابقت با تاریخچهی گزارششدهی آن باشد. بسیار مهم است که مشخص شود آیا خودرو قبلاً تصادف کرده و یا اینکه در معرض سایر آسیبدیدگیهای مرتبط با رنگ بوده است یا نه.
از نظر تاریخی، خریداران و بازرسان فقط به بازرسیهای چشمی مانند بررسی تراز پنل بدنه و جستجوی شکافهایی بسنده میکنند که ممکن است نشاندهندهی صافکاری یا تعویض پنل باشد. آنها به دنبال نشانههایی از رنگآمیزی مجدد، مانند زیادهپاشی رنگ روی مهرومومها و دهانههای خودرو و همچنین تفاوت در رنگهای نقاشی شده و پرداخت آن در کل وسیلهی نقلیه میگردند.
تغییرات ظریف در رنگ، بافت یا صافی بدنه معمولاً آشکارسازی نمیشود مگر آنکه خریدار زمان زیادی را برای نگاه کردن به وسیلهی نقلیه در زوایای مختلف و تحت شرایط نوری متفاوت صرف کند. روشهای بازرسی چشمی به طور خاص در مکانهای کمنور، در آب و هوای نامساعد (باران، تگرگ یا برف) و یا در اتومبیلهای کثیف محدودتر میشود.
در سالهای اخیر، خریداران به طور فزایندهای از دستگاههای دیجیتالی سنجش ضخامت رنگ برای ارزیابی دقیق کیفیت رنگ استفاده کردهاند. بر خلاف بازرسی چشمی، این دستگاهها میتوانند اندازهگیریهای کمّی و قابل اعتمادی را ارائه دهند.
در ابتدا، روشهای مؤثر و مقرونبهصرفهی بازرسی رنگ، به استفاده از آهنرباها یا تسترهای نادقیق مکش مغناطیسی محدود بودند. علاوه بر محدود بودن دقت و وضوح این دستگاهها، بزرگترین نقطهضعف چنین ابزارهای مغناطیسیای، عدم توانایی آنها در تشخیص ضخامت رنگ روی هر چیز دیگری غیر از فولاد است. امروزه در ساختار اتومبیلهای مدرن از موادی مانند آلومینیوم، فایبرگلاس و پلاستیک هم استفاده میشود.
مواد مورد استفاده در ساخت خودروها
به طور سنتی، برای ساخت بخشهای خارجی اتومبیل، منحصراً از فولاد استفاده شده است؛ به خاطر اینکه این فلز میتواند تعادل خوبی را بین هزینه و استحکام و قابلیت ماشینکاری برقرار نماید. امروزه تولیدکنندگان در جستجو برای راههایی که بتواند بدون از دست رفتن ایمنی، وزن محصول را کاهش دهد، در برخی بخشهای خودرو از آلومینیوم استفاده میکنند. هر دوی این فلزات برای محافظت در برابر خوردگی و همچنین افزایش جذابیت ظاهری به رنگکاری نیاز دارند.
سپرها و زههای خودرو، عمدتاً از مواد پلاستیکی و کامپوزیتی ساخته میشوند. به دلیل سبکوزن بودن این مواد، طراحان آزادی بیشتری در ایجاد طرحهای خلاقانه دارند. در حالی که پنلهای فلزی به راحتی و با صدمات جزئی دچار تورفتگی میشوند، اما پنلهای پلاستیکی بدنه مقاومت بیشتری در برابر آسیبها دارند.
در برخی از خودروها و کامیونهایی که اخیراً ساخته شدهاند، چیز عجیبی نیست که بتوان هر سه ماده را پیدا کرد؛ دربها و گلگیرها از فولاد، سقف و کاپوت از آلومینیوم و سپرها و آینهها هم از پلاستیک ساخته میشوند.
بهبود کیفیت در تعمیر اثرات تصادفات، منجر به سختتر شدن کشف آسیبهایی شده است که قیمت خودرو را پایین میآورند. از آنجایی که تعداد زیادی از خودروهای کم کارکرد، اجاره داده شده و یا در ناوگان تجاری و دولتی در چرخش هستند، بازرسان و خریداران هم برای کمک به تعیین ارزش خودرو، باید از پیشرفتهای اخیر در زمینهی فناوری اندازهگیری ضخامت استفاده کنند.
روشهای قدیمیتر بررسی و تست رنگ اتومبیل
تا همین اواخر، ابزارهای مؤثر و مقرونبهصرفهای که مصرفکنندگان برای بازرسی ضخامت رنگ اتومبیل در دست داشتند عمدتاً به روشهای سادهی اندازهگیری، مانند استفاده از آهنرباها، تسترهای کششی و چند مورد دیگر از ابزارهای الکترونیکی ساده محدود میشدند. متأسفانه بیشتر این روشها محدودیتهای شدیدی در زمینهی دقت و وضوح داشته و در برخی موارد هم نمیتوانند نتایجی کمّی ارائه دهند (به عبارت دیگر فقط میتوانند وضعیت را با چراغهای قرمز، زرد یا سبز نشان دهند).
بزرگترین نقطهضعفی که این ابزارهای مغناطیسی دارند، عدم توانایی آنها در تشخیص ضخامت رنگ روی آلومینیوم است. حتی در رنگ روی فولاد هم به راحتی میتوان با اضافه کردن ذرات فولاد به بتونه، برخی از این ابزارهای مغناطیسی را فریب داد. هنگام جستجو برای ناسازگاریهای جزئی ضخامت رنگ در میان پنلها (میتواند به طور بالقوه نشاندهندهی نقاشی مجدد اتومبیل باشد)، حتی اطلاعات ارائهشده توسط ابزاری با وضوح 5/0 میل (13 میکرومتر) و دقت 1 میل (25 میکرومتر) هم میتواند بسیار محدود باشد.
روش های جدید بازرسی و تست رنگ خودرو
شرکت برازنده تجارت ضخامت سنج های رنگ غیر مخرب و قابلحملی را ارائه می دهد که برای اندازهگیری ضخامت رنگ اتومبیل روی بدنه های آلومینیومی یا فولادی، ابزارهای ایده آلی هستند. ویژگیهای دیگر مانند داشتن حافظه و قابلیت پرینت هم برای مشتریانی که میخواهند نتایج اندازهگیری را ثبت کنند، خصوصیات ارزشمندی هستند.
بر اساس کاربردی که از پیش تعیین شده است، پروبهای سفارشیای موجود هستند که به طور ویژه برای اندازهگیری روی فولاد، آلومینیوم یا هر دو بستر طراحی شدهاند.
سه اصل در اندازهگیری ضخامت رنگ
ضخامت روی مواد موجود در بخشهای خارجی اتومبیل را میتوان به بهترین وجه با ابزارهای الکترونیکی پرتابل اندازهگیری کرد. سه نوع در دسترس است و انتخاب به نوع پوشش، مادهای که رنگآمیزی شده و اندازه و شکل قطعه بستگی دارد. این ابزارها از روشهای اندازهگیری مغناطیسی، فراصوت یا جریانهای گردابی استفاده میکنند.
اصل مغناطیسی برای فولاد
از آنجایی که فولاد مادهای مغناطیسی است، میتوان با به کار بردن روشهای مکانیکی یا الکترونیکی و با استفاده از ابزارهای مغناطیسی، ضخامت رنگ روی فولاد را اندازهگیری کرد.
ابزارهای سنجش مکانیکی، از یک آهنربای دائمی، یک فنر کالیبره شده و یک مقیاس درجهبندیشده استفاده میکنند. با اندازهگیری نیروی لازم برای کشیدن آهنربا از روی سطح رنگآمیزی شده میتوان ضخامت را تعیین کرد. ابزارهای سنجشی کم هزینهای که از کشش آهنرباها استفاده میکنند، اندازهگیریهای تقریبیای را ارائه میدهند که برای تشخیص بتونهی زیر رنگ مفید هستند. کارشناسان رنگ دقیق، استفاده کمی از آنها میبرند. در قیمتهای حدود 350 دلار، دقت معمولاً در حدود 5+ درصد است.
ابزارهای مغناطیسی دیجیتال بیشتر در حوزهی صنعت محبوب هستند. آنها از یک پروب فشار ثابت استفاده میکنند تا خوانشهای مداومی ارائه دهند و با تغییر اپراتورها تحت تأثیر قرار نمیگیرند. خوانشها روی یک صفحهنمایش کریستال مایع (LCD) نشان داده میشوند. اکثر این دستگاهها، دارای عملکردهای پایه هستند؛ اما برخی دیگر هم دارای گزینههایی برای ذخیرهسازی نتایج اندازهگیری، تحلیل فوری خوانشها و خروجی نتایج به یک چاپگر یا رایانه برای بررسیهای بیشتر هستند. در قیمتهای بین 300 تا 1000 دلار آمریکا، دقت این ابزارها معمولاً بین 1 تا 3 درصد است.
اصل جریان گردابی برای آلومینیوم
ضخامت رنگ روی تمامی فلزات دیگر مانند آلومینیوم، با استفاده از روش جریان گردابی اندازهگیری میشود. هنگامی که پروب دستگاه به نزدیکی سطح یک فلز (رسانا) آورده میشود، سیمپیچی که درون پروب قرار دارد، یک میدان مغناطیسی متناوب ایجاد میکند که میتواند توسط یک سیمپیچ مجاور ثانویه حس شود.
دستگاههای سنجش ضخامت پوشش با استفاده از جریانهای گردابی (غیر آهنی) همانند دستگاههای مغناطیسی دیجیتالی عمل میکنند. آنها همچنین از یک پروب فشار ثابت استفاده کرده و نتایج را روی یک LCD نمایش میدهند، همراه با قابلیت چاپ نتایج ذخیرهشدهی اندازهگیری.
تهیه دستگاه تستر در این صنعت که فقط با اصل جریان گردابی (پایه آلومینیوم) کار کند، تقریباً غیرمتداول است. اکتراً کارشناسان رنگ خودرو ، تسترهایی را تهیه می کنند که هر دوی اصول مغناطیسی و جریانهای گردابی را در یک واحد گنجانده باشند. برخی از این دستگاهها بسته به نوع بستر، با تغییر خودکار از یک اصل کاری به یک اصل دیگر کار اندازهگیری را راحتتر میکنند. این تسترها معمولاً قیمتی بین 400 تا 1500 دلار دارند.
اصل فراصوت یا التراسونیک برای پلاستیک
هنگام اندازهگیری ضخامت رنگ روی بسترهای غیرفلزی مانند پلاستیک و فایبرگلاس از روش فراصوت یا التراسونیک استفاده میشود. پروب این دستگاه شامل یک مبدل فراصوت است که یک پالس را از میان پوشش ارسال میکند. این پالس از بستر به سمت پروب بازتابیده شده و به یک سیگنال الکتریکی فرکانس بالا تبدیل میشود؛ سپس این سیگنال برای تعیین ضخامت پوشش آنالیز میشود. در برخی شرایط میتوان ضخامت هر لایه در یک سیستم چندلایه را اندازهگیری کرد. قیمت این دستگاهها بین 1800 تا 4000 دلار است.
استفادهی مؤثر از یک دستگاه تستر رنگ خودرو
هنگام کارشناسی یک خودرو با استفاده از یک ابزار سنجش ضخامت، دو نکتهی اساسی وجود دارد. اولین اصل، توجه به تغییرات در ضخامت رنگ است. هر چند که ضخامت رنگ مورد انتظار برای هر نوع وسیلهی نقلیهای ممکن است معلوم نباشد، اما معمولاً وسایل نقلیه در کل بدنهی خود دارای ضخامت رنگی یکسانی هستند. تغییرات در ضخامت، حتی به میزان بسیار کم میتواند حاکی از ترکیب رنگها باشد. ممکن است از ترکیب رنگ برای مخفی کردن اثر تعمیرات استفاده شده باشد؛ این تعمیرات میتوانند از نقاشیهای جزئی برای خراشیدگیها تا تعمیرات اساسی بدنه مانند کلیپ کردن (جوش دو نیمخودرو به همدیگر) باشند. بنابراین خریدار باید دنبال ضخامت رنگ نامتناقضی در کل یک وسیلهی نقلیه، بخصوص در پنلها باشد. مهم است که اندازهگیریها در نزدیکی تمامی درزها، حدوداً به فاصلهی یک اینچ از هر لبه صورت گیرد. وجود تغییرات قابل توجه در ضخامت رنگ بین پنلهای مجاور، میتواند نشانهای قوی از رنگآمیزی مجدد باشد.
فرض دوم، بررسی رنگ آستر برای تصادفات یا آسیبهای ناشی از زنگزدگی است. خودروهایی که در آب و هوای شمالی مورد استفاده قرار گرفتهاند، تمایل بیشتری به زنگزدگی در بخشهای انتهایی دارند؛ به ویژه لبههای پایین دربها و پنلها که در معرض پاشش آب از طرف لاستیکها قرار دارند. خودروهایی که در آب و هوای ساحلی به کار گرفته شده و افشانههای اقیانوسی به آنها خورده باشد، به احتمال زیاد در اطراف کاپوت، بدنه و نواحی فوقانی گلگیرها و دربها، به ویژه در نزدیکی نقاط قالبگیری، دستگیرهها و آرم و نشانهای خودرو، دچار زنگزدگی میشوند. بخشهای میانی گلگیرهای جلو، گلگیرهای عقب و دربها عموماً در معرض آسیبهای ناشی از ضربات و تصادفات قرار دارند.
اگر خوانشها در این بخشها مقادیر ضخیمتری را نسبت به سایر نقاط خودرو نشان دهند، باید اندازهگیریهای بیشتری در نواحی اطراف صورت گیرد تا از این نتایج اطمینان حاصل شده و دلیل رنگآمیزی مجدد تعیین شود. یکی از مهمترین مزایای استفاده از دستگاههای ضخامتسنج رنگ، سرعتی است که با آن میتوان چندین خوانش را انجام داد.