خانه
محصولات
تماس باما
جستجو

تفاوت اهم متر با مولتی متر

تفاوت اهم متر با مولتی متر در واقع به تفاوت در کاربردهای این دو دستگاه برای اندازه‌گیری مقاومت برمی‌گردد. هرچند که هر دو ابزار قابلیت اندازه‌گیری دقیق را دارند، اما اهم متر صرفاً برای اندازه‌گیری مقاومت استفاده می‌شود. در صنعت الکترونیک، مولتی متر به عنوان یک ابزار اساسی برای اندازه‌گیری ولتاژ و جریان در مدارهای الکتریکی استفاده می‌شود. اما در صورتی که نیاز به اندازه‌گیری مقاومت در مدارهای الکترونیکی باشد، باید از ohm meter استفاده کرد. در صنعت برق، مولتی متر به عنوان یک ابزار اساسی برای اندازه‌گیری ولتاژ، جریان و مقاومت در مدارهای برقی استفاده می‌شود. اما در صورتی که نیاز به اندازه‌گیری مقاومت در مدارهای برقی باشد، باید از ohm meter استفاده شود. در این مطلب به بررسی تفاوت های اهم متر با مولتی متر میپردازیم.

معرفی اهم متر

اهم متر در واقع یک نوع مولتی متر خاص است که تنها برای اندازه‌گیری مقاومت طراحی شده است. در این دستگاه، جریان الکتریکی به دو سر ابزار وصل می‌شود و با اعمال ولتاژ به سرهای دیگر، مقاومت مدار اندازه‌گیری می‌شود. به عنوان مثال، در صنعت خودروسازی، اهم متر برای اندازه‌گیری مقاومت در سیستم‌های الکتریکی خودروها استفاده می‌شود. این دستگاه به کاربران این امکان را می‌دهد تا به راحتی و با دقت بالا، مقاومت‌های مختلف در سیستم‌های الکتریکی خودرو را اندازه‌گیری کنند.

به طور کلی، اهم متر و مولتی متر دو دستگاه مختلف هستند که هر کدام برای کاربردهای خاص خود طراحی شده‌اند. در صورتی که نیاز به اندازه‌گیری ولتاژ و جریان در مدارهای الکتریکی باشد، باید از مولتی متر استفاده کرد. اما در صورتی که نیاز به اندازه‌گیری مقاومت در مدارهای الکترونیکی یا برقی باشد، باید از اهم متر استفاده کرد. در ادامه دو تفاوت اصلی این دو دستگاه را خواهیم دانست.

تفاوت اهم متر با مولتی متر

تفاوت بین اهم متر با مولتی متر

در زیر دو مورد از تفاوت های با اهمیت اهم متر و مولتی متر را به شما ارائه کرده ایم :

عمل کرد :

در نحوه عمل کرد این دو دستگاه، هر دو ابزار اندازه گیری قابل حمل هستند که برای اندازه گیری مقاومت الکتریکی در مدارها یا شبکه های الکتریکی استفاده می شوند. با این حال اهم متر یک ابزار آزمایش اولیه است که برای اندازه گیری مقادیر نسبتاً کوچک مقاومت الکتریکی در مدار استفاده می شود. علاوه بر این، وضعیت خازن ها را بررسی می کند. مولتی متر یک ابزار تست چند منظوره است که برای اندازه گیری مقاومت الکتریکی، ولتاژ (AC یا DC) و جریان (AC یا DC) استفاده می شود. یک مولتی متر عملکرد چندین دستگاه مانند اهم متر، ولت متر و آمپرمتر را ترکیب می کند.

نحوه کار :

مولتی متر دیجیتال (DMM) رایج ترین نوع مولتی متر موجود در بازار این روزها است. این شامل یک کلید انتخاب برای انتخاب از بین مشخصات الکتریکی برای اندازه گیری، یک مبدل آنالوگ به دیجیتال و یک صفحه نمایش دیجیتال برای نشان دادن مقادیر است. جریان کمی از منبع جریان به مقاومت ناشناخته تزریق می شود و سپس افت ولتاژ در نقاط اندازه گیری می شود. سپس مقاومت با استفاده از قانون اهم محاسبه شده و روی صفحه نمایش داده می شود.

هنگامی که جریان از مدار عبور می کند، نشانگر در متر منحرف می شود. جریان توسط باتری موجود در دستگاه تامین می شود. یک میلی‌متر به‌صورت سری به مدار متصل می‌شود و با استفاده از قانون اهم، مقدار را به مقاومت تبدیل می‌کند. یک اهم متر آنالوگ از یک سوزن و دو سیم تست تشکیل شده است. هنگامی که جریان از مدار عبور می کند، کنتور به سمت چپ یا راست منحرف می شود. چپ به معنای مقاومت بالا یا جریان کم و راست به معنای مقاومت کم یا جریان زیاد است.



در صورت تمایل به خرید اهم متر میتوانید از دسته بندی مربوطه دیدن کنید.

همچنین برای خرید مولتی متر ، برای ارتباط با بخش مربوطه از این لینک استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود/ثبت نام
Search
تماس با پشتیبانی
گفتگو در واتس آپ

بازرسی خطوط لوله