خانه
محصولات
تماس باما
درباره ما

سه روش تست و بازرسی بتن کدامند؟

سه روش تست و بازرسی بتن کدامند؟

مقدمه:

در کارهای عمرانی معمولاً بتن مورد استفاده به دو شکل ساخت در محل کارگاه و یا بتن آماده می باشد.

با کنترل عوامل طرح اختلاط بتن از قبیل دانه بندی، نسبت آب به سیمان و غیره می توان بتنی مرغوب تولید نمود اما عدم دقت کافی در مرحله بتن ریزی و عمل آوری باعث بروز اختلال در مقاومت فشاری بتن می شود. سرعت نامطلوب بتن ریزی ، عدم تراکم مناسب بتن یا ویبره نکردن کافی بتن باعث ایجاد ناپیوستگی موضعی و عدم همگنی در عضو بتن ریزی شده می شود. لذا در اکثر این نوع از بتن ریزی ها شاهد نواقصی در ظاهر بتن هستیم که به آن در اصطلاح کرمو شدن بتن می گویند. اما هیچگاه از درون عضو اطلاعی نداریم و این امر نهفته می ماند تا وقوع حادثه یا تخریب عضو مورد نظر؛ با وجود روش های نوین می توان این شک را تا حدودی بر طرف کرد و از سالم و یکپارچه بودن عضو مورد نظر اطمینان حاصل نمود.

روش هایی در انجام این امر مرسوم است که ابتدایی ترین آن مغزه گیری (کر گیری) از عضو مورد نظر است.

این کار خود باعث صدمه زدن به عضو مورد نظر می شود و آزمایشات ما را محدود به چند نقطه از عضو می نماید.روش دیگر استفاده از چکش اشمیت است که درصد خطای آن بالا می باشد اما به عضو آسیبی وارد نمی کند. با پیشرفت علم و تولید دستگاه های تست فراصوت بتن (اولتراسونیک) این امر میسر گشته است تا بدون آسیب رساندن به عضو مورد نظر از همگن بودن درون آن و عدم وجود ناپیوستگی اطمینان حاصل نماییم.

۱- آزمایش مغزه گیری از بتن:

یکی از ساده ترین روش های تست و بازرسی بتن وتشخیص ناهمگنی های داخلی بتن، روش مغزه گیری (کر گیری) می باشد . این روش همانطور که در تصویر مشاهده می شود، با استفاده از دستگاه مغزه گیر از نقطه موردنظر نمونه برداری می شود.مقاومت نمونه مورد نظر با استفاده از آزمایش فشاری بتن ارزیابی می شود و می توان با دقت بالایی مقاومت عضو مورد نظردر آن نقطه را تخمین زد .این آزمایش از دسته آزمایشات مخرب استزیرا به عضو آسیب وارد کرده و محل قطعه حفاری شده در صورت عدم تخریب عضو حتی پس از ترمیم آن باعث تمرکز تنش می شود.

2- آزمایش چکش اشمیت:

چکش اشمیت روشی است که بر اساس تحلیل نیروی برگشت ضربه ، از سطح جسم مورد نظر استوار است. این روش از دسته آزمایشات غیر مخرب محسوب می شود و به عضو آسیبی وارد نمی کند اما از دقت کافی برخوردار نمی باشد و درصد خطا در این روش از روشهای دیگر بیشتر است.

سه روش تست و بازرسی بتن کدامند؟
سه روش تست و بازرسی بتن کدامند؟

 

 

محصولات مرتبط با این مقاله :

چکش اشمیت تایم CONCRETE HAMMER TIME TC500

ما را دنبال کنید.. ما را دنبال کنید..

 

 

3- آزمایش اولتراسونیک بتن:

در ایران به دلیل مسایل اقتصادی و بالا بودن هزینه دستگاه های اولتراسونیک ،

تحقیق زیادی روی این آزمایش صورت نپذیرفته است. در مقاله قبلی ام درباره تست التراسونیک بتن انواع این دستگاه معرفی شده است. برای آزمایشگاه های خصوصی نیز به دلیل عدم آشنایی کامل مهندسان و نبود مشتری در این باب صرفه اقتصادی وجود نداشته و اکثر آزمایشگاه ها مجهز به این دستگاه نیستند. با توجه به سهولت و نیاز به زمان کم این آزمایش در بین کشور های دیگر استفاده از این فناوری با سرعت رو به افزایش است. گواه این امر میزان قابل توجه مقالات معتبر و تحقیقات علمی در چند سال اخیر می باشد. با توجه به پیشرفت های پرشتاب ایران اسلامی در زمینه مهندسی عمران امید است که استفاده از این فناوری بصورت رایج و باعث افزایش کیفیت سازه ها و زیرساخت های کشور دراین زمینه شود.

عدم همگنی بتن که به صورت غیر عمدی و ناخواسته در بتن رخ می دهد،

باعث کاهش خصوصیات مقاومتی آن می شود. با توجه به مطالعات انجام شده مشخص شده است که

دستگاه هایی با انتشار امواج اولتراسونیک، دارای سهولت اعتماد پذیری و صرفه اقتصادی بیشتر می باشد.

سه روش تست و بازرسی بتن کدامند

 

TECHINTRUMNETS CANADA INSPECTION

آدرس : تهران ، خیابان کارگر شمالی ، بالا تر از پمپ بنزین ، خ چهارم ، پلاک 4 ، واحد 9

info@bqtc.ir

881016440-88357399-86094305-86094219

09128358922-09371109909

آدرس : تهران ، خیابان کارگر شمالی ، بالا تر از پمپ بنزین ، خ چهارم ، پلاک 4 ، واحد 9

E-Mail : info@bqtc.ir

88016440
86094219
86094305
88357399
09128358922
09371109909

تمام حقوق این وب سایت متعلق به شرکت برازنده تجارت می باشد

DESIGNED BY BQTC MEDIA TEAM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود/ثبت نام
Search
تماس با پشتیبانی
گفتگو در واتس آپ

بازرسی خطوط لوله