خانه
محصولات
تماس باما
جستجو

انواع ضخامت سنج

تجهیزات ضخامت سنج کاربرد زیادی در اندازه گیری ضخامت در صنایع مختلف دارد. هر یک از انواع ضخامت سنج با استفاده از روش خاصی عملیات بازرسی و تست را انجام میدهد. لذا هر یک از آن ها دارای ویژگی های منحصر به فرد خود هستند. در این مطلب به بررسی و معرفی انواع این تجهیزات خواهیم پرداخت.

انواع ضخامت سنج

در صنایع مختلف، اندازه‌گیری ضخامت مواد بسیار حائز اهمیت است. ضخامت سنج‌ها، ابزارهایی هستند که برای اندازه‌گیری ضخامت مواد به کار می‌روند. این ابزارها در صنایع مختلفی مانند صنعت نفت و گاز، صنعت خودروسازی، صنعت هواپیما سازی و صنایع فلزی استفاده می‌شوند. در این مقاله، به بررسی انواع ضخامت سنج و معرفی هر یک از آنها خواهیم پرداخت.

ضخامت سنج الکترومغناطیسی (EMT)

ضخامت سنج الکترومغناطیسی یکی از رایج‌ترین انواع ضخامت سنج است. این دستگاه با استفاده از اصول الکترومغناطیسی، قادر است ضخامت مواد را اندازه‌گیری کند. این دستگاه با ارسال یک سیگنال الکترومغناطیسی به ماده و دریافت سیگنال بازتابی، ضخامت مواد را تعیین می‌کند. ضخامت سنج الکترومغناطیسی عموماً برای اندازه‌گیری ضخامت فلزات و آلیاژها استفاده می‌شود.

ضخامت سنج فوق صوتی (UT)

ضخامت سنج فوق صوتی یکی دیگر از انواع رایج ضخامت سنج است. این دستگاه با استفاده از اصول امواج فوق صوت، قادر است ضخامت مواد را اندازه‌گیری کند. این دستگاه با فرستادن امواج فوق صوت به ماده و دریافت امواج بازتابی، ضخامت مواد را تعیین می‌کند. ضخامت سنج فوق صوتی عموماً برای اندازه‌گیری ضخامت مواد غیرفلزی مانند پلاستیک و شیشه استفاده می‌شود.

ضخامت سنج لیزری (LT)

ضخامت سنج لیزری یکی از انواع پیشرفته ضخامت سنج است. این دستگاه با استفاده از اصول لیزر، قادر است ضخامت مواد را اندازه‌گیری کند. این دستگاه با فوکوس کردن یک پرتو لیزر بر روی ماده و اندازه‌گیری طول پرتو بازتابی، ضخامت مواد را تعیین می‌کند. ضخامت سنج لیزری عموماً برای اندازه‌گیری ضخامت مواد نازک و شفاف مانند شیشه و پلاستیک استفاده می‌شود.

ضخامت سنج مغناطیسی (MT)

ضخامت سنج مغناطیسی یکی دیگر از انواع رایج ضخامت سنج است. این دستگاه با استفاده از اصول مغناطیسی، قادر است ضخامت مواد را اندازه‌گیری کند. این دستگاه با قرار دادن یک میدان مغناطیسی بر روی ماده و اندازه‌گیری تغییرات میدان مغناطیسی، ضخامت مواد را تعیین می‌کند. ضخامت سنج مغناطیسی عموماً برای اندازه‌گیری ضخامت مواد آهنی و فلزات غیرمغناطیسی استفاده می‌شود.

ضخامت سنج اولتراسونیک (UTG)

ضخامت سنج اولتراسونیک یکی از انواع پیشرفته ضخامت سنج است. این دستگاه با استفاده از اصول امواج فوق صوت، قادر است ضخامت مواد را اندازه‌گیری کند. با فرستادن امواج فوق صوت به ماده و دریافت امواج بازتابی، ضخامت مواد را تعیین می‌کند. ضخامت سنج اولتراسونیک عموماً برای اندازه‌گیری ضخامت مواد فلزی و غیرفلزی استفاده می‌شود.

انواع ضخامت سنج

ضخامت سنج اپتیکال (OT)

ضخامت سنج اپتیکال یکی دیگر از انواع پیشرفته ضخامت سنج است. این دستگاه با استفاده از اصول نوری، قادر است ضخامت مواد را اندازه‌گیری کند. با فوکوس کردن یک پرتو نور بر روی ماده و اندازه‌گیری طول پرتو بازتابی، ضخامت مواد را تعیین می‌کند. ضخامت سنج اپتیکال عموماً برای اندازه‌گیری ضخامت مواد شفاف و نیمه شفاف مانند شیشه و پلاستیک استفاده می‌شود.

ضخامت سنج راداری (RT)

ضخامت سنج راداری یکی دیگر از انواع پیشرفته ضخامت سنج است. این دستگاه با استفاده از اصول امواج رادار، قادر است ضخامت مواد را اندازه‌گیری کند. با فرستادن امواج رادار به ماده و دریافت امواج بازتابی، ضخامت مواد را تعیین می‌کند. ضخامت سنج راداری عموماً برای اندازه‌گیری ضخامت مواد فلزی و غیرفلزی استفاده می‌شود.

ضخامت سنج مغناطیسی نقطه‌ای (PMI)

ضخامت سنج مغناطیسی نقطه‌ای یکی از انواع پیشرفته ضخامت سنج است. این دستگاه با استفاده از اصول مغناطیسی، قادر است ضخامت مواد را اندازه‌گیری کند. با قرار دادن یک میدان مغناطیسی بر روی نقاط مختلف ماده و اندازه‌گیری تغییرات میدان مغناطیسی، ضخامت مواد را تعیین می‌کند. ضخامت سنج مغناطیسی نقطه‌ای عموماً برای اندازه‌گیری ضخامت مواد فلزی استفاده می‌شود.

نتیجه‌گیری

در این مقاله، انواع مختلف ضخامت سنج را بررسی کردیم و هر یک از آنها را معرفی کردیم. هر کدام از این ضخامت سنج‌ها قابلیت‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند.



در صورت تمایل به خرید ضخامت سنج آلتراسونیک و ضخامت سنج رنگ میتوانید از دسته بندی مربوطه در فروشگاه تجهیزات بازرسی برازنده تجارت دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود/ثبت نام
Search
تماس با پشتیبانی
گفتگو در واتس آپ

بازرسی خطوط لوله